وب کدر - آموزش زبان های برنامه نویسی تحت وب

آموزش زبان های برنامه نویسی وب از جمله زبان nodejs و هم چنین زبان های html ، css و جاوااسکریپت برای کاربران مبتدی و حرفه ای!

وب کدر - آموزش زبان های برنامه نویسی تحت وب

آموزش زبان های برنامه نویسی وب از جمله زبان nodejs و هم چنین زبان های html ، css و جاوااسکریپت برای کاربران مبتدی و حرفه ای!

چت-روم-فارسی-موبایل

درود;
به وب کدر خوش اومدین . بهترین سایت ایران برای آموزش زبان های برنامه نویسی وب !! به سوالات شما در اسرع وق پاسخ داده می شود.

طبقه بندی موضوعی

معرفی node.js -بخش اول

جمعه, ۱۴ تیر ۱۳۹۸، ۰۶:۵۱ ب.ظ
با درود بر تمامی کاربران عزیز;
می خوایم که شروع کنیم آموزش node.js رو!! 
قبل از شروع آموزش یکمی درموردش صحبت میکنیم و ثابت میکنیم که یک زبان برنامه نویسی فوق العاده است!!! پس با ما همراه باشید.
معرفی-nodejs

node.js چیست؟

خب اصلا این node.js (بخونید نود دات جی اس) چی هستش؟؟ یک زبان برنامه نویسی سمت سروره !! یعنی سرور ها اون رو اجرا می کنند. 
اگه در مورد زبان های برنامه نویسی سمت سرور چیزی نمی دونید باید بهتون بگم که تو دنیای وب دو سمت وجود داره! یه سمت کاربر هستش که به اینترنت متصل می شه و فعالیت می کنه و سمت دیگه سرور که پردازش های لازم رو برای کاربر انجام میده. در این بین یه سری از زبان های برنامه نویسی سمت سرور اجرا میشن مثل php ، asp.net،پایتون و همین node.js!!!
ببینید وقتی که من شروع کردم به یادگیری این زبان حس عجیبی داشتم !!! از یه طرف چون با جاوااسکریپت نوشته می شد (در ادامه میگم) بسیار باهاش راحت بودم و از طرفی بعضی ویژگی هاش خیلی برام ناآشنا بود .خصوصا اینکه قبل از node.js با php کار می کردم و یه سری عادت ها رو از اونجا داشتم که توی node اذیتم می کرد.
پس راجت بگیرید!!! بذارید مطلب جلو بره و مطمئن باشید که سریع راه می افتین.
node.js بهتون امکان اینو میده که کد های جاوااسکریپت رو روی سرور اجرا کنین. احتمالا میدونین که که جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی سمت کاربر هستش که بر روی مرورگر اجرا میشه و از طرفی از پرطرفدار ترین زبان های برنامه نویسی دنیااست!!
ایده ی پشت node.js اینه که این زبان پرطرفدار رو در سمت سرور اجرا کنیم و باهاش سایت های عالی بنویسیم. پس شما باید جاوااسکریپت رو تا حدی بلد باشید البته در طی آموزش ها هرجا که لازم باشه مطالب تکمیلی در مورد جاوااسکریپت رو میگیم.

node.js چه ویژگی هایی دارد ؟

خب تیتروار و با توضیح کم نام می بریم !!!

node.js زبان برنامه نویسی متن باز است

به این معنی که برنامه نویسان سراسر دنیا در توسعه ی اون شرکت دارند . این یه مزیت عالیه که باعث میشه که سخت ترین کارها رو در node.js به سادگی انجام بدید (در ادامه می بینید).

node.js بر روی پلتفرم های مختلف قابل اجرا است

فرقی نمی کنه از چه سیستم عاملی استفاده می کنید . می تونین node.js رو روی اون نصب کنین و شروع به کد نویسی کنین.

یک زبان ناهمگام است

شاید اینجاش رو برنامه نویسان مبتدی یکم مشکل درک کنن (شایدم نه!). ببینید در زبان های برنامه نویسی ای مثل php یا asp خط به خط کدها خونده میشه و بعد اجرا میشه . یعنی خط اول خونده میشه بعد از تموم شدنش خط دوم و همینجوری ادامه می ده . اما node.js (یعنی در اصل جاوااسکریپت) یه خط رو میخونده (یا در اصل یک بلاک) ولی منتظر جواب اون نمی مونه بلکه میره سراغ بلاک های بعدی . هر وقت بلاک قبلی جوابش رسید دوباره میره سراغش. میدونید معنیش چیه ؟؟ یعنی سرعت بیشتر و کارایی بیشتر وقتی سرور با تعداد زیادی کاربر طرفه!!!

فایل های برنامه node.js پسوند js دارند

فقط خواستم گفته باشم! پسوندش مثل فایل های جاوااسکریپت js هستش.

دنیایی بی پایان از ماژول ها را دارد

برای هرکاری که میخواید بکنید احتملا یک ماژول برای شما هست. چون که node.js یک زبان متن باز است این ماژول ها توسط برنامه نویسان نوشته می شوند و کارها را بسیار راحت می کنند!!

node.js چه معایبی دارد؟

ما که ازش بدی ندیدیم !!
البته هر زبان برنامه نویسی معایب خودشو داره که باعث میشه برای کار های مختلف از زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده کنیم. ولی بعضی چیزهایی که به نظرم ممکن مشکل ساز بشه رو براتون میگم:

مشکل کلی با زبان های ناهمگام

از اونجاییکه در node.js کد ها میتونن اجرا بشن قبل اینکه خط های قبلی اجراشون تموم بشه ممکنه در حین برنامه نویسی به خطاهای مهلکی برخورد کنین که نیازمند رفع هستن.

(مخصوص ایران)هاست های بسیار کمی برای node.js وجود دارد

هدف از طراحی یک سایت اینه که اون رو داخل اینترنت قرار بدین (نه بابا!!) پس باید یه شرکت میزبانی پیدا کنید. متاسفانه شرکت های کمی هاست node.js رو ارائه میدن و از طرفی پلن های اون ها هم برای یه سایت با بازدید معمولی اصلا مناسب نیست. پس اگه میخواید یه سایت معمولی بنویسید که توش مطلب بزارن و بازدید کمی هم داره استفاده از php یا asp توصیه می شود!!

کل برنامه node.js تنها یک صفحه است

البته فقط node اینجوری نیست ولی برای کساییکه که مثلا php کار میکنن یکم اذیت کننده است !!! (راستش من خودم خیلی درگیر این موضوع بودم)

پیش نیاز ها

شما باید آشنایی نسبی با html,javascript داشته باشید.
برای راحتی کار یک محیط برنامه نویسی مثل phpstorm یا webstorm یا . . . دانلود کنید.

حرف آخر

ببینین آینده متعلق به node.js است! باور کنین. یاد گرفتن node.js برای برنامه نویسانی که میخوان از قافله عقب نمونن ضروریه . 
برای نمونه کار برین ابر سایت های زیر رو یه نگاه بندازین البته اگه تا حالا اینکار رو نکردین:
paypal , yahoo!,youtube,groupon

قسمت بعدی شروع به نصب nodejs میکنیم و خودمون رو آماده کار میکنیم!
پس فعلا!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">