وب کدر - آموزش زبان های برنامه نویسی تحت وب

آموزش زبان های برنامه نویسی وب از جمله زبان nodejs و هم چنین زبان های html ، css و جاوااسکریپت برای کاربران مبتدی و حرفه ای!

وب کدر - آموزش زبان های برنامه نویسی تحت وب

آموزش زبان های برنامه نویسی وب از جمله زبان nodejs و هم چنین زبان های html ، css و جاوااسکریپت برای کاربران مبتدی و حرفه ای!

چت-روم-فارسی-موبایل

درود;
به وب کدر خوش اومدین . بهترین سایت ایران برای آموزش زبان های برنامه نویسی وب !! به سوالات شما در اسرع وق پاسخ داده می شود.

طبقه بندی موضوعی

زبان های برنامه نویسی وب

دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۱ ب.ظ

در این پست قصد داریم زبان های برنامه نویسی وب را معرفی کنیم و کاربرد هر یک را در صفحات وب توضیح دهیم. در ایجاد یک صفحه ی وب ممکن است که یک یا چند زبان برنامه نویسی بکار برده شوند که بسته به نوع صفحه این عوامل می تواند بیشتر را کمتر شود.

ما زبان های برنامه نویسی را می توانیم در دو گروه سمت کاربر (user side) و سمت سرور (server side) تقسیم کنیم.تفاوت این دو نوع زبان در آن است که زبان های برنامه نویسی سمت کاربر بر روی کامپیوتر شخص و توسط مرورگر ها خوانده و اجرا می شوند به این صورت که وقتی شما درخواست بازدید از یک صفحه ی وب را می دهید مرورگر کد های صفحه را دریافت کرده و سپس اجرا می کند.

اما زبان های برنامه نویسی سمت سرور توسط سرور خوانده و اجرا می شوند و ممکن است که نتایج آن ها به کاربر فرستاده شود.اما مرورگر کاربر نمی توانند زبان های برنامه نویسی سرور اجرا در نتیجه برای ارتباط کاربر با سرور سرور کد ها را اجرا می کنند و سپس نتیجه را به زبانی تبدیل می کند که برای مرورگر قابل فهم و اجرا باشد و بدین صورت کاربر از نتیجه ی کار سرور خبردار می شود.


از زبان های سمت سرور می توان به php ، python ، asp و ... اشاره کرد.

و از زبان های سمت کاربر می توان به html ، css ، javascript و ... اشاره کرد.


حال می خواهیم که توضیح مختصری در رابطه با هر کدام بدهیم تا شما با آن ها بیشتر آشنا شوید:


HTML اصلی ترین زبان در صفحات وب!

HTML یک اصلی ترین زبان برنامه نویسی وب است که بدون آن نمی توان صفحات وب را بوجود آورد. HTML را می توان به شالوده و اسکلت صفحات وب نام برد.البته استفاده از لفظ زبان برنامه نویسی برای HTML صحیح نیست. بلکه یک زبان نشانه گذاری است.در ادامه متوجه می شوید که چرا نمی توان HTML یک زبان برنامه نویسی دانست.

در زیر یک تکه کد HTML را مشاهده می کنید. (این کد تنها جنبه ی آشنایی دارد)


1   <html>

  <head>

  <title> hello world </title>

4   </head>

  <body> </body>

  </html>




css زبان استایل دهی صفحات وب
وقتی شما وارد یک سایت می شوید قسمت های مختلف را می بینید که بصورت منظم چیده شده اند، اندازه ی سایت ها در نظر گرفته شده و هر سایت در یک قالب مخصوصی نمایش داده می شود. خب شما برای اینکه قالب سایت خود را بسازید نیاز دارید که بخش های مختلف ایجاد کرده و ویژگی های آن ها مثل رنگ ها ، اندازه ها و ... تعیین کنید. شما می توانید برای این کار از html استفاده کنید ولی مطمئمن باشید که بعد از 5 دقیقه استفاده احتمالا از برنامه نویسی بدتان خواهد آمد!
در این شرایط نیاز یک زبان برنامه نویسی که با آن بتوان صفحات وب را استایل دهی کرد احساس می شود. css این زبان برنامه نویسی است که با آن می توان صفحات وب را استایل دهی کرد.
کد زیر یک کد تکه کد css می باشد:

1   body
2   {
3      width: 900px;
4      height:500px;
5      background:black;
     color: white:
7   }




javascript زبانی برای ایجاد صفحات داینامیک در وب
قبل از زبان های اسکریپتی مانند جاوااسکریپت صفحات تنها از متون و تصاویری تشکیل شده بودند که توانایی انجام کار های دیگری را نداشتند.با ورود زبان های اسکریپتی که جاوااسکریپت یکی از اصلی ترین آن هاست صفحات وب به صفحات داینامیک تبدیل شده اند که توانایی انجام کار های متفاوتی را داشتند.جاوااسکریپت با زبان جاوا هیچ ارتباطی ندارد بعضی از روی تشابه اسمی این دو زبان آن ها را مشابه یک دیگر می داننند.
برای مطالعه ی بیشتر و آشنایی با جاوااسکریپت در این وبلاگ مطلب وجود دارد.

تکه ی زیر کد جاوااسکریپت است:

1   <script>
2   document.write (" hello world! ");
3   </script>


php یکی از قویترین زبان های سمت سرور

هر یک از زبان های بالا که معرفی کردیم از نوع زبان های سمت کاربر بودند ولی php یک زبان سمت سرور است که در ساحتن بک بن سایت های اینترنتی کاربرد دارد.در ایران حدودا 50 درصد سایت ها را با زیان php می نویسند. زبان php ویژگی های خوبی دارد که باعث استفاده ی عده ی زیادی از برنامه نویسان از آن می شود. برخی از این ویژگی ها عبارت اند از :

- سرعت بالای php نسبت به زبان هایی مثل asp

- شبیه بودن زبان php به زبان معروف c

- آموزش آسان

- ارزان بودن سرور ها و هاست هایی که از php پشتیبانی می کنند


در زیر یک تکه کد php نوشته شده است:


  <?php
2   echo "hello world";
3   ?>



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">